خدمتی از مجموعه خدمات گروه بازرگانی وستا

تأمین مواد، دارو، افزودنی و کالاهای دامپزشکی

چالش های تامین کالاهای دامپزشکی

به جز چالش های ارزی، روند بوروکراتیک معیوب واردات در زنجیره تامین مواد غذایی، از جمله داروی دام، موجب بر هم خوردن تعادل عرضه وتقاضا در بازار و افزایش قیمت نهایی آن برای مصرف کننده شده است. ناهماهنگی در  سامانه های وزارتخانه ها در تخصیص ارز  و محدودیت های آن  موضوعی است که  واردکنندگان زنجیره تامین مواد غذایی به خصوص واردکنندگام داروهای دامپزشکی نسبت به آن هشدار می دهند.  

با این وجود در زمینه کالاهای اساسی، از جمله مورد حساسی مانند اقلام خوراکی و امنیت غذایی کشور، ناهماهنگی میان دستگاه های مجری دولتی مزید بر مضیقه ارزی و بالا رفتن قیمت اقلام خوراکی، از جمله تولیدات پروتئینی شده است. تاخیر در ثبت سفارش واردات داروهای دامپزشکی، مستقیما باعث افزایش قیمت فرآورده های پروتئینی از جمله قیمت مرغ می شود. 

تولید داروهای دامپزشکی با سفارش به شرکت مربوطه و با توجه به ویژگی های جغرافیایی آن منطقه، برای نمونه، ایران تولید می شود و تاخیر در ثبت سفارش آن در داخل، موجب تاخیری مضاعف در واردات آن می شود. داروهایی که اهمیت آن برای دام و طیور کمتر از غذا نیست و این زنجیره معیوب به علاوه مشکلات پیش گفته با به هم زدن تعادل عرضه تقاضا در بازار، نتایجی مشخص برای مردم دارد

مشکل تصمیم گیری جداگانه و جزیره ای دستگاه ها است که بدون هماهنگی با دستگاه دیگر اتخاذ می شود.  تعدد تصمیماتی که اتخاذ می شود و علاوه بر این دستگاه های نظارتی گاهی درخواست هایی دارند که موجب تاخیر در گردش کار می شود. همچنین پروتکل ها مرتبا تغییر می کنند و اطلاع رسانی در مورد آن به شکل منظم و به روز انجام نمی گیرد معضل کنونی مدیریت سامانه ها و مشکلات بوروکراتیک است.

اقلامی نظیر نواع آنتی بیوتیک تا انواع ویتامین ها و واکسن ها این ها ترکیباتی است که باید در مزارع در کنار اقلام اصلی مانند غذای دام مورداستفاده قرار بگیرد تا به یک تولید بهینه و سالم دست پیدا کنیم وقتی این اقلام نباشد ما در تولید اصلی خودمان که تولید اقلام پروتئینی است دچار مشکلاتی خواهیم شد و قیمت تمام شده این محصولات برای مردم که مصرف کننده نهایی هستند بالا می رود.

برخی محصولات دامپزشکی تهیه شده

به بالای صفحه بردن